کربن اکتیو چیست؟

منظور از کربن اکتیو یا کربن فعال زغال و موادی می‌باشد که در مجاورت مواد شیمیایی یا در قرار گرفتن در شرایط خاص فعال می‌شود و به دلیل وجود سوراخ‌هایی که این کربن بر روی سطح خود دارد، قادر است مواد آلاینده را به خود جذب کند و کربن اکتیو در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از صنایع که در آن کربن اکتیو به کار گرفته می‌شود تصفیه ی آب می‌باشد که کربن بعد از فعال شدن در سطح آن سوراخ‌های ریز و درشت تشکیل می‌شود و این سوراخ‌ها می‌توانند مواد معلق و آلاینده ی موجود در آب را جذب کرده و آب ناخالص را به آب خالص تبدیل کنند.

کاربرد کربن اکتیو در تصفیه ی آب

در صنعت تصفیه ی آب، کربن فعال برای سالم‌سازی و خالص سازی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصفیه ی آب گاهی اوقات از کربن فعال به عنوان صافی  استفاده کرده و بدین صورت ذرات بزرگ موجود در آب قادر به عبور از آن نمی‌باشند و از صافی رد نمی‌شوند. در برخی موارد نیز با عبور دادن آب در بستر کربن اکتیو، مواد معلق و آلاینده با یون منفی به سمت بار مثبت موجود در کربن اکتیو جذب شده و به این ترتیب آب ناخالص به آب خالص تبدیل می‌شود.

در تصفیه ی آب با استفاده از فیلترهای کربنی این عملیات صورت می‌پذیرد و تمامی مواد آلاینده و معلق  آب ناخالص با عبور از فیلتر کربن در پشت فیلتر باقی می‌ماند و آب سالم و خالص از آن عبور می‌کند. استفاده از کربن اکتیو در دستگاه تصفیه ی آب سبب می‌شود تمامی میکروب‌ها و آلاینده‌هایی که منجر به بدبو و بدرنگ شدن آب می‌شوند، جذب شده و آب تصفیه شده و سالم در اختیار صنایع گوناگون قرار گیرد که در تصفیه خانه‌های بزرگ معمولاً  بستر کربن برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب که با عبور دادن آب از این بستر کربنی یون‌های منفی آلاینده‌ها به سمت بار مثبت موجود در کربن جذب شده و بدین ترتیب از آب حذف می‌ گردند و بدین صورت آب تصفیه شده ی مورد نیاز صنایع گوناگون تولید می‌شود. صنایع گوناگون از آب تصفیه شده برای مصارف مختلف استفاده می‌کنند صنایعی مانند پزشکی، داروسازی، گلخانه‌ها، پتروشیمی، نساجی و … که استفاده از آب تصفیه شده سبب ماندگاری و طول عمر بیشتر دستگاه‌ها در صنایع مختلف می‌گردد.

مزایای استفاده از کربن فعال در تصفیه ی آب

استفاده از کربن فعال در صنعت تصفیه آب مزایای زیادی دارا می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. ساده و آسان بودن
  2. هزینه ی تعمیر و نگهداری پایین
  3. کارایی و راندمان بالا
  4. مقرون به صرفه بودن
  5. قابل استفاده در تصفیه خانه‌های بزرگ کوچک و منازل

استفاده از کربن اکتیو در تصفیه ی آب باعث آسانی عملیات تصفیه شده و روشی با هزینه ی تعمیر و نگهداری پایینی محسوب می شود که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های اضافی می‌ گردد. این فیلترهای کربنی قادر هستند تا ۹۰ درصد املاح و آلاینده‌های موجود در آب را حذف کنند پس بنابراین راندمان و کارایی بالایی داشته و در منازل و تصفیه خانه‌های بزرگ و کوچک قابل استفاده می‌باشند.

استفاده از فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه ی آب، باعث بالا رفتن کارایی و کیفیت دستگاه می‌شود که کربن اکتیو سبب حذف آلاینده‌ها و حذف طعم و بوی نامطلوب آب شده و آب خالص مورد نیاز صنایع مختلف را تامین می‌کند. این فیلترها با ظرفیت جذب و سرعت جذب بسیار بالایی که دارا می باشند، عملیات تصفیه ی آب را تسریع می بخشند.

استفاده از فیلتر کربن یک روش بسیار رایج و پرکاربرد در تصفیه ی آب می‌باشد و انتخاب فیلترهای کربنی   مرغوب و همچنین روش نگهداری درست و اصولی آنها می‌تواند باعث دوام و ماندگاری دستگاه‌ها شده و طول عمر دستگاه را افزایش دهد. استفاده از کربن اکتیو یک روش بسیار رایج و پرکاربرد در تصفیه ی آب می‌باشد و ناخالصی‌ها، کلر، آلاینده‌ها و مواد معلق در آب را جذب کرده و آب را تصفیه و قابل استفاده می سازند.

قیمت فیلتر کربنی

برای فیلتر های کربنی یک قیمت واحد و مشخص را نمی‌توان در نظر گرفت و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آن دخیل می‌باشند عواملی مانند نوع کاربری، حجم و ظرفیت سیستم مورد نظر، کیفیت فیلتر و برند آن، هزینه ی نصب و نگهداری. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ارتباط با کارشناسان شرکت دلفین دریای آرام از مشاوره های آنها استفاده کنید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.