کاربرد سیلیس در تصفیه آب

سیلیس یکی از موادی است که در تصفیه آب بسیار پرکاربرد است و وظیفه ی آن ممانعت از عبور ذرات موجود در آب است و می تواند کیفیت آب خروجی را بسیار بالا ببرد. سیلیس اسیدی بود و نمیتواند با آب واکنش دهد لذا برای جداسازی و حذف ذرات موجود در آب بسیار مناسب است. ذرات سیلیس بسیار کوچک بوده و امکان عبور ذرات معلق در آب از آن بسیار پایین است. در ادامه به ببرسی دقیقتر سیلیس می پردازیم.

سیلیس چیست؟

سیلیس که نام دیگر آن سیلیسیم دی اکسید می‌باشد از کانی‌های موجود در زمین است که به رنگ سفید می‌باشد و در نتیجه ی واکنش سیلیکون با اکسیژن پدید می‌آید. سیلیس یک ماده ی معدنی بسیار سخت می‌باشد که از دیرباز برای تصفیه ی آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در حال حاضر نیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از کاربردهای سیلیس در صنعت تصفیه ی آب می‌باشد که سیلیس از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است که ذرات معلق موجود در آب قادر به عبور از آن نمی‌باشند از همین رو در صنعت تصفیه ی آب از آن استفاده می‌شود. همچنین به دلیل اسیدی بودن سیلیس امکان واکنش با آب را نداشته و یک ماده ی بی ضرر در صنعت تصفیه ی آب محسوب می‌شود.

این کانی به میزان زیاد در پوسته ی زمین موجود و دسترسی به آن آسان می‌باشد که این مواد دوام و ماندگاری بالایی داشته و از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار می‌باشند. تمامی این ویژگی‌ها سبب شده است که استفاده از سیلیس در تصفیه ی آب بسیار رایج و پرکاربرد باشد و سیلیس به دلیل ویژگی‌ها، شکل و اندازه ی یکنواخت ذرات آن یک روش موثر در تصفیه ی آب محسوب می‌شود. مواد معلق و آلاینده‌های موجود در آب نمی‌توانند از ذرات بسیار ریز این کانی عبور کنند و همین امر سبب جداسازی و تصفیه ی آب می‌گردد و به این طریق آب تصفیه ی مورد نیاز صنایع مختلف تأمین می‌گردد.

نکات لازم برای استفاده از سیلیس

سیلیس در تصفیه ی آب در فیلترهای شنی و سختی گیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به منظور افزایش کارایی و کیفیت تجهیزات مورد نظر به کار گرفته می شود در استفاده از سیلیس بایستی نکاتی را در نظر گرفت که عبارتند از:

  • اندازه ی ذرات سیلیس بایستی با حجم و نوع مواد معلق و آلاینده‌های آب متناسب باشد.
  • به منظور عملکرد و کارایی بهتر می توان از چندین لایه سیلیس با اندازه‌های متفاوت استفاده نمود .
  • شستشوی مرتب سیلیس‌ها می‌تواند کارایی و کیفیت آنها را حفظ کند چرا که در اثر گذشت زمان و با انباشته شدن آلاینده‌ها بر روی آن ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد.
  • اگر سیلیس‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند از همین رو نیاز است تا آنها را تعویض نمود.

با رعایت نکات گفته شده می‌توان تا حد بسیار زیادی عملکرد و کیفیت تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع مختلف را بالا برد و دوام و ماندگاری آن ها را افزایش داد و همچنین سبب بالا رفتن کیفیت آب خروجی دستگاه نیز شد. سیلیس‌ها در معرض آلاینده‌های شیمیایی بسیار مقاوم و تجزیه ناپذیر می‌باشند.

مناسب‌ترین سیلیس برای تصفیه ی آب

سنگ‌های سیلیس که به صورت خرد شده می‌باشند از بهترین نوع آن برای تصفیه ی آب محسوب می‌شوند. این سنگ‌ها به دلیل اینکه احتمال کمتری دارد که آلوده به عوامل بیماری‌زا باشند، در صنعت تصفیه ی آب استفاده از آن ها توصیه می‌شود. استفاده از سیلیس از زمان‌های بسیار دور رایج بوده و تاکنون نیز قابل استفاده می‌باشد. سیلیس به دلیل سطح زیادی که دارد، ظرفیت جذب بالایی داشته و با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد از همین رو یک گزینه ی بسیار مناسب برای تصفیه ی آب می‌باشد و می‌توان آبی با کیفیت و خالص را به وسیله ی آن تولید نمود.

از سیلیس برای تصفیه ی آب آشامیدنی، آب استخر، آب فاضلاب، تصفیه ی آب صنعتی و… می توان استفاده نمود که سیلیس به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارا می‌باشد، می‌تواند املاح جامد در آب را به شکل مؤثری حذف کند. در تصفیه ی آب از سیلیس به عنوان بستر شنی استفاده می‌شود و آب با عبور از این بستر شنی املاح و آلاینده‌ها، طعم و بوی نامطلوب خود را از دست می‌دهد و به آب خالص و سالم تبدیل می‌شود.

کاربرد سیلیس در تصفیه ی آب

حذف املاح، آلاینده‌ها، برخی مواد آلی و معدنی موجود در آب، حذف بو و رنگ نامطلوب آب از کاربردهای سیلیس در صنعت تصفیه ی آب می‌باشد که سیلیس با حذف املاح جامد و ذرات معلق موجود در آب سبب شفافیت آب می‌شود. در تصفیه ی آب استخر ها سیلیس می‌تواند املاح جامد، ذرات معلق و جلبک موجود در آب استخر را حذف کند.

در تصفیه ی آب صنعتی نیز از سیلیس برای حذف ذرات معلق، رنگ و بوی نامطلوب آب استفاده می‌شود که در تصفیه ی آب فاضلاب نیز  سیلیس برای از بین بردن رنگ و بوی نامطلوب، مواد آلی و معدنی موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. املاح و آلاینده‌های آب با عبور از بستر شنی به سطح سیلیس می‌چسبند و آب خالص از آن عبور می‌کند که اندازه ی ذرات سیلیس بایستی به نحوی باشند که ذرات معلق آب قادر به عبور از آن ها نباشند. به منظور حفظ کارایی و کیفیت سیلیس و جلوگیری از مسدود شدن آن بایستی به صورت منظم از شستشوی معکوس استفاده نمود که سیلیس طبیعی به دو شکل سیلیس دانه درشت و سیلیس دانه ریز تقسیم بندی می‌شود.

سیلیس دانه ریز در تهیه ی آب آشامیدنی و سیلیس دانه درشت در تصفیه ی آب صنعتی و تصفیه ی آب فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل، وزن و اندازه ی ذرات سیلیس تأثیر بسیاری در عملکرد و کارایی آن در تصفیه ی آب دارد که سیلیس‌های کروی با اندازه ی مناسب به شکل مؤثری آب را تصفیه می‌کنند. سیلیس بایستی پایدار باشد و از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا دچار فرسایش نشود.

سیلیس می‌تواند ذرات معلق مانند گل و لای شن و ماسه مواد آلی مانند بقایای گیاهان و جانوران، مواد شوینده و آفت کش‌ها و عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد و بدین ترتیب باعث شفافیت و کیفیت آب می‌شود. ذرات سیلیس خاصیت اسیدی داشته از همین رو واکنشی با آب نخواهد داشت که ذرات سیلیس عمر بالایی دارند و دسترسی به آن ها آسان می باشد. این ذرات قیمت مناسبی داشته و از کانی‌های رایج در پوسته ی زمین محسوب می شوند با شستشوی مرتب و دوره‌ای می‌توان از انباشته شدن رسوبات و آلاینده‌ها بر روی سیلیس جلوگیری کرده و کیفیت و کارایی آن را حفظ نمود.

سیلیس اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، دوام و ماندگاری خوبی خواهد داشت و می تواند تا مدت ها مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام نمود. سیلیس در آب حل نمی‌شود از همین رو واکنشی با آب نداشته و می‌تواند بدون ایجاد مواد جانبی و اضافی آب را تصفیه کند.

شکل و اندازه ی سیلیس و نقطه ب ذوب بالایی که دارد این ماده را بسیار پرکاربرد و رایج در تصفیه ی آب تبدیل کرده است که سیلیس مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما دارد و در شرایط دمایی مختلف کارایی خود را حفظ کرده و خللی در عملکرد آن پیش نخواهد آمد. سیلیس رنگ و بویی نداشته و به دلیل مزایای فراوانی که دارا می باشد  در صنعت تصفیه ی آب بسیار رایج و پرکاربرد می‌باشد.

آب طبیعی شامل املاح و مواد معدنی زیادی می‌باشند که این املاح و مواد معدنی در صورتی که بیش از حد مجاز باشند، برای سلامتی مضر بوده و بیماری‌زا می‌باشند از همین رو بایستی آن را به آب سالم و قابل استفاده تبدیل نمود. دستگاه تصفیه ی آب می‌تواند املاح و مواد معدنی آب را کاهش داده و سختی آن را متعادل سازد. آب با سختی مناسب سلامتی انسان را تهدید نخواهد کرد و می‌توان به راحتی آن را برای آشامیدن استفاده نمود و دستگاه تصفیه ی آب قادر است آبی سالم و با کیفیت را تولید کند و آب آشامیدنی را در اختیار افراد قرار دهد.

سختی آب به قدری مهم می باشد که سازمان بهداشت جهانی به این قضیه ورود کرده است و حد نرمال آن را مشخص نموده است و در صورتی آب آشامیدنی دارای شاخص های تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نباشد، می تواند بسیار خطرناک و غیر قابل جبران باشد. از همین رو بکارگیری تجهیزات و روش های کاهش سختی آب و نرمال سازی آن بسیار حائز اهمیت می باشد و می توان گفت صنعت تصفیه ی آب جزء صنایع مهم و تأثیر گذار بر روی سلامتی افراد محسوب می شود و دستگاه تصفیه ی آب از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد.