آشنایی با فیلتر نخی تصفیه ی آب و کاربردهای آن

دستگاه تصفیه ی آب دارای فیلترهای مختلفی می‌باشد این فیلترها نقش اصلی را در تصفیه ی آب عهده‌دار می‌باشند و در انواع مختلف با برندها و کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌گردند که در دستگاه‌های تصفیه ی آب به منظور تولید آب سالم و خالص از چندین نوع فیلتر استفاده می‌شود که یکی از فیلترهای مهم این دستگاه‌ها فیلتر نخی تصفیه ی آب است.

این فیلتر دارای رشته‌های نخی از جنس الیاف پلی پروپلین می‌باشد که به دور یک قطعه ی استوانه‌ای شکل پیچیده شده است و زمانی که آب دارای گل و لای زیادی باشد، فیلترهای رسوبگیر موجود در دستگاه تصفیه ی آب قادر به جذب این حجم از گل و لای نمی‌باشند و پس از مدتی مسدود شده و کارایی خود را از دست می‌دهند که در این موارد فیلتر نخی به کار گرفته می‌شود زیرا در این فیلترها رشته‌های الیاف نخی با فشردگی کمتری به هم تاییده شده‌اند و سطح بیشتری برای به دام انداختن گل و لای وجود دارد از همین رو کیفیت و کارایی آن حفظ شده دوام و ماندگاری و طول عمر آن کاسته نخواهد شد.

کاربرد فیلتر نخی در تصفیه ی آب

فیلتر نخی در دستگاه تصفیه ی آب می تواند گل و لای، لجن، جلبک، شن و ماسه و… را از آب حذف کند و این فیلتر در مکان‌هایی که آب گل و لای زیادی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین صورت ناخالصی و آلاینده‌ها را از آب گرفته و آب سالم و خالص را تولید می‌کند و در اختیار صنایع گوناگون قرار می‌دهد .

مشخصات فیلتر نخی

فیلترهای نخی در ابعاد گوناگون و کیفیت های متفاوت تولید و عرضه می‌شوند و بسته به حجم آب و شرایط مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب فیلتر متناسب با حجم آب بسیار حائز اهمیت می‌باشد و در عملکرد و کارایی فیلتر و دستگاه تصفیه ی آب تأثیرگذار خواهد بود. این فیلترها با ابعاد ۵،۱۰،۲۰،۳۰،۴۰ اینچ و در قطرهای دو و نیم اینچ و ۴ اینچ ساخته می‌شوند که فیلترهایی که ابعاد بالاتری دارند، برای مصارف بالا و حجم بالای آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این موارد می‌توان فیلترهای ۴۰، ۲۰،۳۰  اینچ استفاده نمود و فیلترهای ۵ و ۱۰ اینچ برای مصارف کمتر که حجم آب زیاد نمی‌باشد، مناسب هستند.

نکات لازم برای استفاده از فیلتر نخی

در استفاده از فیلتر نخی بایستی موارد زیر را مد نظر قرار داد تا دوام، ماندگاری و کارایی آن حفظ شود و ابعاد و ظرفیت فیلتر نخی بایستی متناسب با حجم آب انتخاب شود که در غیر این صورت آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها از آن عبور خواهند کرد و علاوه بر پایین آمدن کیفیت آب خروجی فیلتر نیز آسیب خواهد دید. نکته ی بعدی حجم گل و لای موجود در آب می‌باشد که  در صورتی که حجم گل و لای زیاد باشد، دوام ماندگاری فیلتر نخی کاهش پیدا خواهد کرد و بایستی فیلتر را در مدت زمان کمتری تعویض نمود تا از رسیدن آسیب به دستگاه جلوگیری شود با رعایت این موارد می‌توان کیفیت، کارایی و ماندگاری فیلترها را حفظ نمود.

از فیلترهای نخی به عنوان فیلترهای پیش تصفیه استفاده می‌شود و قبل از فیلترهای الیافی به کار گرفته می‌شوند و با وجود این فیلتر کیفیت و کارایی دستگاه حفظ خواهد شد و آب خروجی از دستگاه با کیفیت بالا خواهد بود که در مکان‌هایی که حجم گل و لای زیاد است بایستی فیلترهای نخی را در زمان کوتاه‌تری تعویض نمود.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر نخی هر سه یا شش ماه یک مرتبه می‌باشد و در صورت تعویض به موقع کیفیت دستگاه تصفیه ی آب صنعتی و کیفیت آب خروجی حفظ خواهد شد که استفاده از فیلتر نخی در کنار فیلتر الیافی سبب می‌شود کارایی و کیفیت فیلتر الیافی حفظ شود و دوام، ماندگاری و طول عمر آن بیشتر گردد و از همین رو استفاده از فیلتر نخی در دستگاه تصفیه ی آب حائز اهمیت می‌باشد و به کارگیری آن توصیه می‌شود.

فیلترهای نخی در مقایسه با فیلترهای الیافی دارای ظرفیت بیشتری می‌باشند و این فیلترها در دو نوع اسلیم و جامبو تولید و عرضه می‌گردند که تفاوت آنها در ظرفیت و اینچ آنها می باشد که از فیلتر نخی اسلیم در صنایع نیمه صنعتی و صنعتی استفاده می‌شود و این فیلترها دارای طول عمر بالایی بوده و به منظور حذف املاح جامد در آب، رسوبات و زنگ لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند و دارای قطر دو و نیم اینچ هستند.

فیلتر نخی جامبو در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آب دارای آلاینده‌ها و ذرات درشت مانند شن و ماسه می‌باشد و در صنایع نیمه صنعتی، صنعتی و پیش تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و گل و لای، جلبک و لجن و دیگر رسوبات موجود در آب را حذف می‌کنند که این فیلتر ها در قطر چهار و نیم اینچ تولید می‌شوند.

در دستگاه تصفیه ی آب خانگی نیازی به استفاده از فیلترهای نخی نمی‌باشد زیرا آب ورودی به این دستگاه‌ها از آب لوله کشی شهری بوده و در آن شن و ماسه و گل و لای وجود ندارد و این فیلترها در مقایسه با فیلترهای الیافی ظرفیت بیشتری داشته اما کمی دقت آنها کمتر است ساختار این فیلترها به گونه‌ای است که لایه‌های بیرونی از تراکم کمتری نسبت به لایه‌های داخلی برخوردار می‌باشند. از همین رو قادر به حذف املاح و آلاینده‌های درشت هستند و این فیلترها با ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد خود قادر به انجام این کار می‌باشند و مشتریان می‌توانند بسته به شرایط و نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب کنند.

ویژگی‌های فیلتر نخی

فیلتر های نخی به دلیل ساختار و ویژگی های منحصر بفردی که دارا می باشند از فیلتر‌های رایج و پرکاربرد محسوب می شوند از ویژگی‌های فیلتر نخی می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • داشتن طول عمر بالا: این فیلتر ها دوام و ماندگاری خوبی دارند و با نگهداری درست می توان کیفیت و ماندگاری آن ها را حفظ کرد .
  • سازگار با مواد شیمیایی: فیلتر های نخی واکنشی با مواد شیمیایی نشان نمی دهند .
  • ساخته شده از نخ‌های ۱۰۰ درصد پروپلین: کیفیت ساخت این فیلتر ها بسیار بالا می باشد .
  • ظرفیت بالا: فیلتر های نخی به دلیل اینکه از سطح بالایی برخوردار هستند ظرفیت جذب بالایی دارند .
  • افت فشار کم و مقاومت بالا: ساختار این فیلتر ها بسیار مقاوم و پایدار می باشد.

این ویژگی ها سبب شده است تا این فیلتر ها در صنعت تصفیه ی آب پرکاربرد و رایج باشند و از کارآیی بالایی برخوردار باشند. این فیلترها با قیمت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند و این تفاوت قیمتی هم مربوط به ظرفیت و ابعاد آنها می‌باشد.

فیلتر‌هایی که ظرفیت بیشتر و ابعاد بزرگتری دارند از قیمت بالاتری برخوردار می باشند از دیگر عامل مؤثر در تعیین قیمت فیلتر نخی می توان کیفیت فیلتر را نام برد که چنانچه فیلتر نخی از کیفیت خوبی برخوردار باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. خرید یک فیلتر مرغوب و باکیفیت و نگهداری اصولی و درست آن در کیفیت و کارایی دستگاه و کیفیت آب خروجی بسیار تأثیر گذار می باشد.